Aldrig har väl svenskar varit så intresserade av hemmabyggen och trädgårdsfix som nu. Det planeras och investeras för diverse renoveringar både inne och ute. Att sälja varor inom bygghandeln kan med andra ord vara riktigt lönsamt. Särskilt på nätet eftersom svenskar är stora nätshoppare. Vill du starta eget? Satsa på bygghandeln!

I den här artikeln ger vi dig konkreta tips på saker värda att tänka på när du driver en verksamhet inom bygghandeln online. Hur marknadsför jag mitt nya företag? Ska jag synas både offline och online? Frågorna är många, men vi har svaren. Häng med!

Effektiv marknadsföring

När du väljer att satsa på en digital verksamhet där du säljer byggvaror online är det viktigt att ha kunskap om näthandel. Du behöver inte vara ett proffs, men vissa grundläggande kunskaper krävs för att du ska kunna driva din webbshop bättre. Marknadsföringen är ett exempel på inslag som du bör jobba lite extra med. Antalet svenska aktörer som säljer byggvaror på nätet är många. Därför måste du hitta ditt ”USP” – det vill säga det som gör dig unik som företag. Vad är det du kan erbjuda som andra inte kan erbjuda kunderna? När du har fått din klarhet över detta gäller det att lägga upp en strategisk marknadsföringsplan. Du ska helt enkelt nå ut med ditt budskap till din målgrupp på nätet.

Men det betyder inte att marknadsföring ”offline” är onödig. Tvärtom är fördelarna många med att köra någon form av marknadsföring parallellt med det du gör på nätet. Skippa pappersreklam och satsa på en snygg företagsbil från mitsubishimotors.se med bildekor i form av företagets webbadress. Bilmärket har tuffa modeller och ett komplett utrustningspaket som passar utmärkt för att marknadsföra en bygghandel. Varför inte välja en L200 med rymligt lastutrymme där du kan lägga lite bräder eller annat som symboliserar din verksamhet? Ett smart drag som lockar nyfikna ögon till sig.

På nätet gäller det istället att fokusera på vad som skrivs om dig och hur det skrivs. Jobba med innehållet på webbshoppen. Skapa välskrivna kategoritexter till varornas sektioner, men även specifika produkttexter. Ta fram tydliga sökord som du utgår från när innehållet på sajten skrivs. Det ska vara sökord som är relevanta för din verksamhet samtidigt som orden rimligen kan används i samband med kunders sökningar. Har du ett lockande utbud av borrmaskiner ska du låta ordet ”borrmaskin” prägla en stor del av innehållet. Använd primära sökord, men också mer långsökta sökord som i längden kan generera trafik till sajten.

Glöm inte bort vikten av att kommunicera med dina existerande och potentiella kunder på sociala medier. Öppna en företagsprofil på både Instagram och Facebook där du på ett mer personligt plan berättar om nyheter. Var aktiv och leta upp intressanta profiler som kan bidra till ökad uppmärksamhet för din egen verksamhet. Använd dig av ”hashtags” när du lägger upp bilder och kommentera andra bilder som är relevanta för ditt företagskoncept.